مذاکرات مسئولان حوزه کتاب ایران و عربستان برای حضور ناشران و نویسندگان در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و ریاض که در حال انجام است. به گزارش ستاره هنر، سی‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب دهلی‌نو از ۲۱ بهمن در هندوستان در حال برگزاری است، هیاتی از مسئولان حوزه کتاب و نشر از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی […]

مذاکرات مسئولان حوزه کتاب ایران و عربستان برای حضور ناشران و نویسندگان در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و ریاض که در حال انجام است.

به گزارش ستاره هنر، سی‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب دهلی‌نو از ۲۱ بهمن در هندوستان در حال برگزاری است، هیاتی از مسئولان حوزه کتاب و نشر از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و خانه کتاب و ادبیات ایران در این نمایشگاه حضور دارند، در حاشیه این نمایشگاه مذاکراتی در خصوص توسعه همکاری در حوزه کتاب به ویژه حضور، مشارکت و همکاری در نمایشگاه های کتاب که در هر دو کشور برگزار می‌شود، صورت گرفته است، این در حالی است که نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران قرار است ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ در تهران برگزار شود، و رایزنی‌های برای دعوت از فعالان بین المللی از کشورهای مختلف برای حضور در این نمایشگاه شکل گرفته است.

حضور ناشران عربستانی و ایرانی در نمایشگاه کتاب تهران و ریاض

علی رمضانی مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران که در نمایشگاه کتاب دهلی نو حضور دارد، می گوید در حاشیه این رویداد نمایشگاهی با رئیس نمایشگاه کتاب ریاض دیدار کرده است؛ و درباره حضور آنها در نمایشگاه کتاب تهران و حضور فعالان ایرانی در نمایشگاه ریاض – که در ماه سپتامبر ۲۰۲۴ برگزار می‌شود – مذاکره کرده است.

سخنگوی سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران که پیش از این در نمایشگاه بین‌المللی کتاب پکن با مسئول نمایشگاه کتاب ریاض گفتگو کرده است، اظهار داشت:با وجود اینکه فاصله کمی با برگزاری نمایشگاه ریاض (۲۰۲۳) داشتیم، اما تعاملات با مسئول این نمایشگاه را شروع کرده و تا مراحل پایانی هم برای حضور جمهوری اسلامی ایران در نمایشگاه ریاض پیش رفتیم، اما در نهایت طرفین نتوانستند مقدمات اجرایی را به مرحله حضور برسانند.

قائم مقام سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران افزود: حالا در دهلی نو در حاشیه نمایشگاه کتاب، گفت‌وگو با مسئول نمایشگاه ریاض مجدد صورت گرفت، موضوع بحث هم حضور ایران در نمایشگاه ریاض و حضور عربستان در نمایشگاه کتاب تهران بود. هر دو طرف علاقه‌مند به توسعه همکاری‌های بین ناشران، نویسندگان و مجموعه‌های همدیگر هستند.

 

صنعت نشر عربستان حجم تولید بالایی دارد

قائم مقام سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در بخش دیگری از سخنان خود به اهمیت روابط بین دو صنعت نشر ایران و عربستان اشاره کرد و گفت: هم حضور نشر عربستان در نمایشگاه کتاب تهران برای ایران مهم است و هم حضور ایران در نمایشگاه ریاض برای عربستان. صنعت نشر عربستان حجم تولید بالایی دارد و در ایران نیز امکان ترجمه آثار عربی به فارسی آسان است. می‌توانیم با اشتراکات فرهنگی و دینی که داریم آثار را راحت‌تر و با کمترین تغییرات ترجمه و در کشور عرضه کنیم.

وی اضافه کرد: در این دیدار و گفت‌وگو دو طرف بر انجام فعالیت مشترک تاکید کردیم و قرار شد اطلاع‌رسانی لازم به ناشران فعال خود را برای ثبت‌نام در نمایشگاه‌های کتاب تهران و ریاض انجام دهند. یکی از کارهای متنوعی که در مجموعه نمایشگاه‌های کتاب دنیا توسط مجموعه برگزارکننده نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران انجام می‌شود، دعوت برای حضور در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران است.

در نمایشگاه‌های کتاب دهلی نو، پکن و مسکو که جزو بزرگترین‌ها هستند و همین طور سایر نمایشگاه‌های منطقه و خارج از منطقه، ناشران و مجموعه نمایشگاه‌ها را برای حضور دعوت می‌کنیم و همین طور تفاهم‌نامه‌های مشترکی بعد از اولین حضورها بین دو کشور را منعقد می‌کنیم

در نمایشگاه کتاب دهلی نو میزبان چند نفر از شاعران هستیم

رمضانی در بخش دیگری از سخنان خود به حضور ایران در نمایشگاه کتاب سال گذشته دهلی‌نو اشاره کرد و ادامه داد: سال گذشته در نمایشگاه هند هم ما تفاهم‌نامه تبادل غرفه رایگان و میزبانی از چند نفر از حاضران دو کشور را امضا کردیم. سال گذشته هند میزبان ما بود و ما در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران میزبان آنها بودیم و مجدد امسال ما مهمان هندی‌ها هستیم و تعاملات گسترده‌تری داریم. وقتی تفاهم‌نامه‌ها را امضا می‌کنیم، ارتباط بین ناشران و حضور دو کشور ساده‌تر می‌شود و هزینه‌هایی که داخل کشور برای حضور بین‌المللی پیش‌بینی می‌شود، به مصرف ارتقای کیفیت حضور می‌رسد.

مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران ادامه داد: در روزهای آتی در نمایشگاه کتاب دهلی نو میزبان چند نفر از شاعران هستیم تا در نشست‌های شعر در کرسی‌های زبان فارسی و نمایشگاه حضور داشته باشند. در نمایشگاه‌های کتاب کشورهای عربی نیز در دو سال اخیر حضور جدی داشتیم. در نمایشگاه‌های مسقط، بیروت، دوحه، بغداد و… حضور پیدا کردیم و برای حضور در سایر نمایشگاه‌ها نیز تلاش می‌کنیم.

نمایشگاه بین‌المللی کتاب دهلی تا بیست‌ونهم بهمن ماه ۱۴٠۲ به کار خود ادامه می‌دهد.

  • منبع خبر : ایرنا