وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: تلاش شهید بهشتی برای کسب قدرت نبود که تلاش برای حاکمیت دین بود. به گزارش ستاره هنر، محمدمهدی اسماعیلی عصر سه‌شنبه -۶ تیرماه- در نخستین همایش بین‌المللی شهدای ترور انقلاب اسلامی با عنوان «از بهشتی تا آرمان» در مجموعه فرهنگی سرچشمه (یادمان شهدای ترور) اظهار داشت: یاد و خاطره […]

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: تلاش شهید بهشتی برای کسب قدرت نبود که تلاش برای حاکمیت دین بود.

به گزارش ستاره هنر، محمدمهدی اسماعیلی عصر سه‌شنبه -۶ تیرماه- در نخستین همایش بین‌المللی شهدای ترور انقلاب اسلامی با عنوان «از بهشتی تا آرمان» در مجموعه فرهنگی سرچشمه (یادمان شهدای ترور) اظهار داشت: یاد و خاطره شهید والا قدر آیت الله دکتر بهشتی را گرامی میدارم و به روح همه شهدای عالی مقام فاجعه تلخ هفت تیر ۱۳۶۰ در چنین ایامی به شهادت رسیدند، درود میفرستم.

وی افزود: رهبر معظم انقلاب اسلامی اولین یار امام راحل بودند که مورد ترور منافقین کور دل قرار گرفتند و حادثه هفتم تیر دومین حادثه تروریستی بود.

اسماعیلی گفت: شهید بهشتی چند ویژگی مهم داشت که به واسطه اصرار بر آن ویژگی‌ها سهم مهمی در انقلاب اسلامی و تثبیت آن داشتند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، تربیت نیروی انسانی برای انقلاب را اولین ویژگی شهید بهشتی عنوان کرد و گفت: یکی از مهم ترین صفات شهید بهشتی، تلاش برای تربیت نیروی انسانی برای پیشروی نهضت اسلامی امام بود. ایشان تربیت نیروی انقلابی را از دهه ۳۰ و ۴۰ شروع کرد.

وی افزود: دومین اقدام مهم ایشان، تاسیس یک حزب سیاسی منسجم علی رغم اختلافات درونی در روزهای ابتدایی پس از انقلاب بود. حزب در اندیشه شهید بهشتی، تلاش برای کسب قدرت نبود، بلکه تلاش منسجم برای تربیت نیروی انسانی و برپایی حق بود.

اسماعیلی گفت: جزوات تربیتی حزب جمهوری اسلامی امروز هم قابل استفاده برای تربیت جوانان است.

وی گفت: ایشان در هر مقطعی و جایی قرار گرفتند این نقش را ایفا کردند. مانند برخی از یارانشان چون آیت‌الله جنتی و شهید قدوسی مدرسه حقانی را به شکل جدید اداره کردند و وجود کارگزاران مهمی از انقلاب اسلامی محصول کار مدبرانه ای بود که ایشان سال‌ها قبل از انقلاب شروع کرده بودند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: آیت الله بهشتی این کار را از دهه ۳۰ و ۴۰ شروع کرد و حزب سیاسی منسجم را تاسیس کرد و حزب جمهوری اسلامی چند روز پس از پیروزی انقلاب ایجاد شد و یک شبکه هم افزا از نیروهای انقلاب ولو از سلایق مختلف را در کنار هم قرار داد.

وی گفت: وقتی قرار باشد یک حزب سیاسی وارد کار شود کار مشکلی بود که دکتر بهشتی نیروهای انقلاب را منسجم کرد و تنها به تشکیل حزب اکتفا نکرد و تلاش شهید بهشتی برای کسب قدرت نبود که تلاش برای حاکمیت دین بود.

اسماعیلی با بیان این که قانون اساسی ما، بالاترین نشانه مترقی بودن اندیشه شهید بهشتی است، افزود: شهید بهشتی حزب جمهوری اسلامی را تشکیل نداد که با همفکران خود قدرت را قبضه کنند بلکه کاری منسجم در جهت مترقی کردن نظام بود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: بهشتی مظلوم و با تدبیر ما این را سال‌ها قبل از انقلاب آغاز کرده بود و بعد از پیروزی بنا را بر آموزش و تربیت گذاشته بود و این مسوولیت مدیران فرهنگی است که این کار را در چنین مقیاسی انجام دهند.

وی یادآوری کرد: دانشگاهیان ما در زمان پیروزی انقلاب ۱۵۰ هزار نفر و میزان سواد ۵۴ درصد بود و بسیاری از بانوان به دلیل شرایط دوران پهلوی وارد سیستم آموزشی نمی‌شدند اما در زمان حاضر نزدیک به ۴ میلیون دانشجوی فعال داریم و در رده کشورهای درجه یک در زمینه توسعه انسانی قرار داریم و بیسوادی تقریبا ریشه کن شده است.

اسماعیلی تاکید کرد: باید از شهید بهشتی سرمشق بگیریم که متشرع به تمام معنا بود. حضور در غرب به او وسعت بینش داده بود نه متحیر در پیشرفت‌های غرب.

وی گفت: قانون اساسی مترقی که شهید بهشتی آن را بنا نهاد در اصل چهارم خود همه تقنین را بر مبنای شرع مقرر کرده و اصلی تصویب نمی شود مگر این که فقها عدم تطابق آن با نظام را احراز کنند و کسی پستی نمی‌گیرد مگر این که مستقیم و غیر مستقیم رای خود را از مردم گرفته باشد.

وزیر ارشاد: شهید بهشتی از جمله عناصر کلیدی و حیاتی در پیروزی انقلاب اسلامی بود

محمدمهدی اسماعیلی همچنین در حاشیه نخستین همایش بین‌المللی شهدای ترور انقلاب اسلامی با عنوان از بهشتی تا آرمان در مجموعه فرهنگی سرچشمه (یادمان شهدای ترور) در جمع خبرنگاران نیز اظهار داشت: در بسیاری از تحولات سیاسی، انقلاب‌ها یا دگرگونی‌هایی که در جوامع اتفاق می‌افتد، اصل و پیروزی یک چیز است و تثبیت، ارتقا و حفظ آرمان‌های نهضت یا انقلاب در قالب نظام سیاسی پس از پیروزی کار سخت‌تری است.

وی ادامه داد: شهید بهشتی در کنار امام راحل این نقش را پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایفا کرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه تدوین قانون اساسی مترقی که هر اصلی از آن با دقت و اهتمام و دانش فقهی و حقوقی افرادی از جمله شهید بهشتی نوشته شد، افزود: آشنایی کامل ایشان با اقتضائات نظام بین‌الملل و فهم روشن‌بینانه از اسلام که فهم مترقی و متعاقب با فهم امام بود در این امر پیاده شد و در قالب اصول قانون اساسی امروز در معرض اعمال و اجرا قرار گرفته است.

اسماعیلی گفت: ۴۵ سال از آن موضوع می گذرد و ما در قانون اساسی یک استحکامی می بینیم که مرهون اندیشه والای مرحوم دکتر شهید بهشتی است. فقدان ایشان برای انقلاب بسیار مایه خسارت بود. چون بعد از شکل‌گیری نظام سیاسی خیلی از مواقع در اجرا برخی از مشکلات حل می‌شد.

وی افزود: نبود ایشان خللی بود اما به حمدالله کار بزرگی که انجام داد در نظام سیاسی جمهوری اسلامی ماندگار شد که بعد از گذشت ۴۵ سال همه ما از مواهب آن بهره‌مندیم.

  • منبع خبر : ایرنا