از برپایی استودیو رادیو تهران در کربلا تا تکیه ورزشکاران و نمایش کدامین دعا اجابت شد. به گزارش ستاره هنر از روابط عمومی معاونت صدا ، شبکه های مختلف رادیویی با تهیه ویژه برنامه هایی، این ایام را گرامی می دارند که بدین شرح می باشد: برپایی استودیو رادیو تهران در کربلا استودیو رادیو تهران […]

از برپایی استودیو رادیو تهران در کربلا تا تکیه ورزشکاران و نمایش کدامین دعا اجابت شد.

به گزارش ستاره هنر از روابط عمومی معاونت صدا ، شبکه های مختلف رادیویی با تهیه ویژه برنامه هایی، این ایام را گرامی می دارند که بدین شرح می باشد:

برپایی استودیو رادیو تهران در کربلا

استودیو رادیو تهران با استقرار در کربلا با ویژه برنامه “رو به راه” پخش زنده مراسم های عزاداری در کربلا را ساعت ۱۸:۳۰ تقدیم مخاطبان می کند.

برنامه “رو به راه” مجله ترکیبی که در ایام دهه اول محرم به گفت وگو با خادمین شاخص و وعاظ شهیر تهران می پردازد و راز عشق به امام حسین (ع) و قرار گرفتن در مسیر عاشقی ابا عبدالله را با آنان گفت وگو می کند؛ علاوه بر این گفت وگوی خوش ریتم و در بعضی موارد چالشی برنامه از بخشهای دیگری نیز برخوردار است. از بخش های این برنامه می توان به معرفی پیر غلامان شاخص استان تهران و نمایشنامه ای که به صورت مستند نمایش تولید می شود که به مدت ۵ تا ۷ دقیقه به زندگی مداحان شیعه و میانداران هیئت های بزرگ تهران که به فیض شهادت رسیده اند، می پردازد.

از دیگر بخش ها معرفی ستارگان منظومه عشق که به معرفی یاران اباعبدالله در دشت کربلا می پردازد. زنان شاخص کربلا از دیگر بخش هایی که از برنامه رو به راه تقدیم عزاداران خواهد شد. همچنین این برنامه با حضور مهمانان شاخص و تراز اول، حضور مداحان نونهالان و نوجوان متناسب با شب پخش برنامه مداحی تهیه و پخش می شود.

«حسینیه» رادیو معارف

«حسینیه» به همت گروه فرهنگ و جامعه هر شب ساعت ۹ با هدف تبیین شاخص ها و گام های تربیت حسینی بر اساس آموزه های قیام سرخ عاشورا با رویکرد تاریخی، خانوادگی طراحی و تولید می شود.

همچنین راهکارهای نهادینه سازی محبت و مودت اهل بیت(ع) در خانواده، بهره جویی از جلوه های ادب در دستگاه حسینی با محوریت نقش محرم در اصلاح رفتارها( ادب حسینی) در خانواده(فضای اجتماع، خانواده ها، پوشش ها، گفتارها، خود كنترلی، كم رنگ شدن گناهان) و راهکارهای نهادینه سازی ادب حسینی در طول زندگی ( حسینی بمانیم) از جمله مباحثی است كه در این برنامه به آن پرداخته می شود.

رادیو سلامت «در جستجوی آن»

ویژه برنامه «در جستجوی آن» رادیو سلامت به دنبال رسیدن به عزت نفس است؛ مسیری که تحقق آن فرد را به خودشناسی می رساند؛ لذا در جستجوی آن، با الگو قراردادن سالار شهیدان زندگی عزتمندانه را محور قرار داده است و با توجه به اهمیت جهاد تبیین در این برهه از زمان، به بازگویی واقعه کربلا به عنوان الگویی برای جهاد تبیین می پردازد.

این برنامه بخش های مختلف و متنوعی دارد از قبیل ۱۴۵۲، قدم به قدم با کاروان امام حسین(ع)، چهره ها در کربلا، خیلی دور خیلی نزدیک، محتاج نگاه، پیام سلامت محرم و شنیدنی های دیگر… این برنامه از ساعت ۱۷ الی ۱۹ روی موج اف.ام ردیف ۱۰۲ مگاهرتز می رود.

رادیو فرهنگ در «سفر شهادت»

« سفر شهادت» عنوان‌ ویژه برنامه محرمی گروه تاریخ و اندیشه رادیو فرهنگ است که شنبه تا چهارشنبه با موضوع بررسی واقعه کربلا از منظر تاریخ، ادبیات، اندیشه اندیشمندان و … با محوریت کتاب سفر شهادت مجموعه سخنان امام موسی صدر پیرامون امام حسین علیه السلام و حرکت عاشورا پخش می شود.

در این برنامه محمدرسول تبیک، رضا مختاری اصفهانی، سید مجتبی مومنی، سمیه جمالی به عنوان کارشناس حضور دارند. سفر شهادت محوریت موضوعی آن معرفی کتاب هایی درباره محرم و عاشورا با رویکردهای مختلف است. این برنامه را ساعت ۱۸:۱۵ از رادیو فرهنگ بشنوید.

رادیو ورزش و تکیه ورزشکاران

این برنامه به مثابه یک تکیه رادیویی است که ورزشکاران عاشق خاندان عصمت و طهارت در آن به عزاداری و سوگواری می پردازند .

در این برنامه مرثیه سرایان و سخنرانان و کارشناسان مذهبی از جامعه ورزش می باشند و گزارش هایی هم از حضور ورزشکاران در هیئت های حسینی سراسر کشور پخش می شود . بخشی دیگر از برنامه به حضور ورزشکاران در اطعام دهی و نذورات و شرکت در پویش های مومنانه و دستگیری از نیازمندان اختصاص دارد که غالبا جامعه ورزش در مناسبتهای مذهبی در اینگونه فعالیتها حضوری چشمگیر خواهند داشت .

«حسینیه بانوان» از رادیو گفت‌وگو

رادیو گفت‌وگو به مناسبت ایام محرم ویژه برنامه ای را به نام «حسینیه بانوان »برای مخاطبان خود تدارک دیده است. محور اصلی این برنامه نقش بانوان در تبیین و بازنمایی فرهنگ عاشورا است، همچنین به انتقال فرهنگ عاشورایی به نسل معاصر و تبیین راز ماندگاری واقعه عاشورا و شرح واقعه نیز می پردازد.

تبیین اشاعه فرهنگ عاشورایی و ارائه آیین های محرمی توسط بانوان، شناساندن عزاداری زنان در آیینه تاریخ، نقش نویسندگان زن در انتقال فرهنگ عاشورا در سطح کشور و بین المللی و نقش موثر زنان در تبلیغ دینی و امر به معروف محورهای این برنامه را در برمی گیرد. حسینیه بانوان ساعت ۱۰ صبح روی آنتن رادیو گفت‌وگو می رود.

رادیو صبا و روایتی دیگر از واقعه عاشورا

«حسینی ام» عنوان یکی از ویژه برنامه های این شبکه رادیویی است كه به مناسبت ماه محرم راهی آنتن می شود.

«حسینی‌ام » یك ویژه برنامه محرمی است و وجه تسمیه نام این برنامه به دو مطلب اشاره دارد؛ در ایام حسینیه كوچكي راه اندازی شده برای بیان مفاهیم عاشورایی و روایتی دیگر از واقعه عاشورا . دوم «حسینی ام » شعار این برنامه گفتگو محور است، كه مهمانان با این شعار شروع به روایت داستان زندگی خود و عشق و ارادت نسبت به امام حسین(ع) و خاندانشان می کنند. موضوعات این برنامه متناسب با داستان زندگی مهمانان و نزدیک به فرهنگ عاشورایی انتخاب شده است، مانند ایثار، شهامت و از خودگذشتگی و مهمانان و مجری نقش مهمی در این برنامه دارند.«حسینی ام» هر شب ساعت ۲۲ تقدیم شنوندگان می شود.

هیات های رادیو پیام

« هرروز یک هیات» که به معرفی هیات های عزاداری از سراسر کشور می پردازد. « پیام حسینی»که با داستانهای کوتاه عاشورایی، ترویج فرهنگ ایثار و شهادت را رقم خواهد زد و « پیام آزادگی»روایتی است از اصحاب و یاران حضرت اباعبدالله حسین (ع) که با معرفی یک شهید (نامگذاری دهه اول محرم )خواهد پرداخت.

حسینیه رادیو آوا

«حسینه رادیو آوا «که هر شب بعد از اذان مغرب و عشا با پخش نواهای برگزیده عاشورایی و پخش تعزیه همراه با عزاداران حسینی خواهد بود.

رادیو ایران و بیان عظمت نهضت حسینی

«عشق است و آتش و خون»،کوشش رسانه ای است برای بیان عظمت نهضت حسینی ناظر به جنبه های عالی حیات انسان. برنامه ای بر منظر عبرت های عاشورایی با تکیه بر رویدادهای تاریخی و فرمایشات سید الشهدا علیه السلام.

رادیو نمایش و نمایش «کدامین دعا اجابت شد»

خلاصه نمایش «کدامین دعا اجابت شد»بدین شرح است:

زری‌ و رضا بچه دار نمی شوند و نذر می کنند، اگر صاحب فرزند شوند، روز عاشورا نذری دهند. قبل از رسیدن ماه محرم زری باردار می شود. آنها خوشحال از این اتفاق در تلاشند تا نذرشان را به بهترین شکل ادا کنند، اما صاحبخانه چند روز قبل از شروع ماه محرم آنها را از خانه بیرون می کند.این نمایش رادیویی ساعت ۱ بامداد، تکرارش همان‌روز ساعت ۱۲:۱۵ پخش می شود.

هنرمندان: محسن بهرامی، نازنین مهیمنی، شمسی صادقی، فریبا طاهری، رامین پورایمان، محمد آقامحمدی، مینو جبارزاده، بیوک میرزایی، ناهید مسلمی، فروغ انصاری، فرشید صمدی‌پور، محمد پورحسن، مجید حمزه، امیرعباس توفیقی، کرامت رودساز، شیرین سپهراد، بهادر ابراهیمی، محمد شریفی‌مقدم، راضیه مومیوند

رادیو قرآن و تبیین معارف والای نهضت قیام امام حسین

«عرشیان” ویژه برنامه ایام ماه محرم به تبیین معارف والای نهضت قیام امام حسین(ع)، كسب معرفت از شور حسینی و بیان اندیشه های قرآنی و عرفانی متجلی در حركت حسینی خواهد پرداخت .

این برنامه هم زمان با آغاز محرم الحرام ، از ساعت ۲۱:۰۵ به كارشناسی حجه الاسلام و المسلمین دكتر علی اكبر رنجبران، به روی آنتن رفته و شامل بخش های متنوعی از قبیل بخش كارشناسی، گزارش و ارتباط با كربلا و … می باشد.

رادیو جوان و معرفی مجالس قدیمی روضه امام حسین (ع)

مستند «خانه پدری» از شبکه رادیویی جوان با محوریت معرفی مجالس قدیمی روضه امام حسین (ع) در سراسر ایران روی آنتن می‌رود.

مستند «خانه پدری» شبکه رادیویی جوان در فصل اول؛ به معرفی هیئت ها و حسینیه های قدیمی تهران پرداخت و در فصل دوم علاوه بر معرفی هیئات قدیمی دیگر، با بانیان، اعضای هیئت و هم محلی ها در خصوص فعالیت های هیئت و حسینیه ها در حوزه های فرهنگی، اجتماعی و به نحوه حضور جوانان در این هیئت ها به گفتگو می پردازد.

برنامه مستند «خانه پدری» با همکاری مراکز استان ها هر روز ساعت ۱۹ روانه آنتن شبکه رادیویی جوان می شود.

رادیو اقتصاد و مشارکت کودکان در عزاداری

«در مدرسه عاشورا» عنوان برنامه ای است که با حضور کارشناسان مذهبی به تاثیر مشارکت کودکان و مسئولیت پذیری آنان در برگزاری مراسم عزاداری و شرکت در هیات ها و حسینیه ها در ایام محرم می پردازد. این برنامه ساعت ۶ صبح به مدت ۵۵ دقیقه از رادیو اقتصاد پخش می شود.

  • نویسنده : حسین شیردل