پوستر و فراخوان بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری با حضور فعالان عرصه کودک و نوجوان و قصه‌گویی، نویسندگان و مدیران ارشد کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و اصحاب رسانه به‌صورت رسمی رونمایی شد. به گزارش ستاره هنر، آیین رونمایی از پوستر بیست و پنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی با حضور فرهاد فلاح، رئیس […]

پوستر و فراخوان بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری با حضور فعالان عرصه کودک و نوجوان و قصه‌گویی، نویسندگان و مدیران ارشد کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و اصحاب رسانه به‌صورت رسمی رونمایی شد.

به گزارش ستاره هنر، آیین رونمایی از پوستر بیست و پنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی با حضور فرهاد فلاح، رئیس این دوره از جشنواره، مجید قناد، مجری محبوب کودکان و نوجوانان، عباس جهانگیریان، رئیس انجمن نویسندگان کودک و نوجوان، سارا روستاپور (مشهور به خاله‌سارا)، مجری برنامه‌های کودک تلویزیون، فروهر معدنی، دبیر اجرایی جشنواره و دیگر مسئولان مرتبط و قصه‌گویان، مربیان و مروجان قصه‌گویی، دوشنبه (۲۰ شهریورماه) در سالن کنفرانس کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.

نخستین گام برای جهانی شدن

فرهاد فلاح معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و رئیس بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی در این مراسم اظهارکرد: امروز ایران به‌عنوان یکی از پیشروترین کشورها در عرصه قصه‌گویی در سطح جهانی می‌درخشد و در جشنواره بیست و پنجم تلاش می‌کنیم نخستین گام خود را برای ثبت جهانی قصه‌گویی برداریم؛ بنابراین این دوره از جشنواره، طلیعه ثبت جهانی قصه‌گویی خواهد بود.

وی ضمن تشریح ابعاد و جزئیات این جشنواره به موضوع‌های فراخوان اشاره کرد و گفت: قصه‌های قرآنی، دینی و مذهبی، قصه‌های کسب‌وکار و کارآفرینی، قصه‌های نامداران و اسطوره‌ها و قصه‌های آزاد از موضوع‌های جشنواره هستند و علاقه‌مندان می‌توانند با ارسال آثار خود در این موضوعات در این جشنواره ثبت‌نام کنند.

جشنواره امسال سرفصل جدیدی در اقتصاد قصه‌گویان خواهد بود

فلاح قصه‌های کسب‌وکار و همین‌طور نامداران را از مزیت‌های جدی این دوره از جشنواره دانست و تصریح کرد: قصه‌گویان در این دوره می‌توانند با استفاده از ظرفیت قصه به روایت زندگی کارآفرینان و یا معرفی مشاغل، صنایع و محصولات ایرانی بپردازند و این موضوع شروعی برای شکل‌گیری اقتصاد قصه‌گویی نیز خواهد بود.

معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ضمن تبیین بخش نامداران جشنواره خاطرنشان کرد: شرکت‌کنندگان در جشنواره می‌توانند ضمن انتخاب یکی از اسطوره‌ها و شخصیت‌های نامدار از فردوسی تا سردار سلیمانی به بیان قصه‌ای در این موضوع بپردازند که این کار در ارائه الگوهای مناسب به کودکان و نوجوانان بسیار ثمربخش خواهد بود.

جایزه ویژه شهید سلیمانی از جوایز ویژه جشنواره امسال است

فلاح گفت: علاوه بر داوری‌هایی که خواهیم داشت سه جایزه ویژه داریم. برای اولین‌بار نخستین جایزه جهانی قصه‌گویی به بهترین قصه و قصه‌گو اهدا خواهد شد. این ظرفیت شرایطی را ایجاد می‌کند که بتوانیم به سمت ثبت جهانی قصه‌گویی برویم. طبق بررسی‌ها، در جهان جایزه قصه‌گویی نداریم. کشورهای ایران و سوئد در قصه‌گویی پیشتاز هستند و امیدواریم این اقدام کانون، ظرفیت خوبی در قصه‌گویی در عرصه بین‌الملل ایجاد کند.

وی افزود: جایزه ویژه شهید سلیمانی برای بهترین قصه در حوزه شهید سلیمانی از جوایز امسال است که با همکاری بنیاد شهید سلیمانی و خانواده ایشان اهدا خواهد شد. سومین جایزه ویژه جشنواره نیز باتوجه‌به شعار آن که لبخند است، اختصاص می‌یابد به قصه‌ای که بیشترین لبخند را دریافت کرده است.

وی با تشریح سیاست‌ها و شعار این جشنواره بر طراحی رویکردها و اقدام‌های نوین برای دوره جدید جشنواره قصه‌گویی تأکید کرد و افزود: شعار این دوره از جشنواره «با قصه لبخند بسازیم» است و این به معنای ورود طنز در حوزه قصه‌گویی نیست؛ بلکه شرکت‌کنندگان باید بتوانند با حکمت‌ها، ظرائف و همین‌طور زوایای جدیدی که در قصه‌هایشان ارائه می‌کنند، لبخندی را بر لب مخاطبان کودک و نوجوان بنشانند.

رئیس بیست و پنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی عمومی‌سازی و مردمی‌سازی را از جمله سیاست‌های جدی جشنواره برای دوره کنونی دانست و بیان کرد: در این دوره قصه‌ها باید با نگاه و زاویه دید جدید باشند و در کنار آن باید امیدآفرین، ایمان‌افزا و الهام‌آفرین باشند و در کنار همه این‌ها نباید از بهره‌مندی لبخند نیز غافل شد.

وی بخش آیینی سنتی، بخش کلاسیک و مدرن، بخش اشاره و بخش ۹۰ ثانیه‌ای را از بخش‌های جشنواره اعلام کرد و افزود: شرکت‌کنندگان می‌توانند با مراجعه به نشانی اینترنتی www.kanoonfest.ir تا پایان مهر ۱۴۰۲ ضمن نام‌نویسی به ارسال آثار خود بپردازند.

فلاح از انتشار فراخوان بین‌الملل جشنواره در روزهای آینده خبر داد و خاطرنشان کرد: بخش استانی جشنواره در آبان و بخش ملی و بین‌المللی تا پایان آذر برگزار خواهد شد.

یک شهر پایتخت دائمی قصه‌گویی خواهد شد

رئیس بیست و پنجمین دوره جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی خبر جدیدی نیز مبنی بر اعلام پایتخت قصه‌گویی ارائه داد و گفت: در حال بررسی هستیم که پایتخت قصه‌گویی را اعلام کنیم و از این به بعد جشنواره به طور دائم در همان شهر برگزار شود.

وی راجع‌به پوستر جشنواره امسال عنوان کرد: پوستر امسال برگرفته از همه محتواهایی است که به آن اشاره کردم. امید داریم که با همکاری همه شما، شاهد یک جشنواره فاخر متناسب با شأن جمهوری اسلامی ایران در عرصه بین‌الملل باشیم‌.