مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بازار هنر را یکی از مولفه‌های تاثیرگذار در این حوزه عنوان کرد و گفت: بخش «بازار هنر»، با همکاری بخشی از نگارخانه‌ها در شانزدهمین جشنواره تجسمی فجر احیا شد. به گزارش ستاره هنر؛  محمد خراسانی‌زاده روز سه‌شنبه دهم بهمن ماه در حاشیه آیین افتتاح نمایشگاه بخش‌های رقابتی […]

مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بازار هنر را یکی از مولفه‌های تاثیرگذار در این حوزه عنوان کرد و گفت: بخش «بازار هنر»، با همکاری بخشی از نگارخانه‌ها در شانزدهمین جشنواره تجسمی فجر احیا شد.

به گزارش ستاره هنر؛  محمد خراسانی‌زاده روز سه‌شنبه دهم بهمن ماه در حاشیه آیین افتتاح نمایشگاه بخش‌های رقابتی (طوبای زرین) و بازار هنر شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر در جمع خبرنگاران درباره بخش «بازار هنر» در این رویداد اظهارداشت: یک زمانی صرفا جشنواره‌ای برگزار می‌کنیم که هیچ تاثیری در فضای واقعی هنرهای تجسمی ندارد و اصطلاحا رویکرد گلخانه‌ای دارد و در این رویداد نیاز نیست که به بازار هنر توجه کنیم.

وی گفت: با این وجود، یکی از مولفه‌های تاثیرگذار در هنرهای تجسمی هم در ایران و در خارج از کشور، موضوع بازار هنر است و آرت‌فرها، اکسپوها، نمایشگاه‌ها، بازارهای هنر و حراجی‌ها تعیین کننده بخشی از مسیر جریان هنرهای تجسمی هستند.

خراسانی‌زاده افزود: با توجه به اینکه رویکرد ما در کشور، فرهنگی است، طبیعتا فرهنگ جهت دهنده هنر است اما نمی‌توان به بازار هنر بی‌تفاوت بود، براین اساس در گام نخست، در شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی بخش «بازار هنر» را احیا کردیم.

رئیس شورای سیاستگذاری شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر خاطرنشان کرد: هر چند در دوره‌های نخستین این رویداد، بخش اکسپو همزمان با جشنواره تجسمی فجر برگزار می‌شد اما در دوره شانزدهم، بخش بازار هنر را احیا کردیم و نگاه کلی ما بر این است که هنرمند از لحاظ اقتصادی تامین باشد و اثر خوب جشنواره بتواند بازار خود را پیدا بکند.

وی اظهارداشت: امسال آثار بخش بازار هنر، با همکاری بخشی از نگارخانه‌ها گردآوری شده است و علاقه‌مند هستیم که نگارخانه‌ها نیز در جشنواره تجسمی فجر حضور و مشارکت داشته باشند و برای آثار خوب، شایسته و برگزیده بازارسازی کنند و در دوره‌های بعدی هم این اتفاق ادامه داشته باشد.

خراسانی‌زاده گفت: بازارهایی که در جشنواره‌های تجسمی دنیا، فعال هستند، آثار جشنواره‌ها را نمی‌فروشند بلکه آثاری از شرکت‌کنندگان در این رویداد را برای فروش ارایه می‌کنند و علاقه‌مند هستیم که چنین اتفاقی در جشنواره تجسمی فجر بیفتد.

 

نمایش ۷۷۱ اثر از ۵۵۰ هنرمند در بخش رقابتی جشنواره شانزدهم تجسمی

مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به برگزاری بخش‌ رقابتی (طوبای زرین) شانزدهمین جشنواره تجسمی فجر افزود: این بخش یکی از مهمترین و پربحث ترین بخش‌های جشنواره تجسمی فجر است که در بخش نمایشگاهی، ۷۷۱ اثر از ۵۵۰ هنرمند در ۱۰ رشته از دهم تا ۳۰ بهمن میزبان در موسسه فرهنگی هنری صبا وابسته به فرهنگستان هنر برپاست.

وی بیان کرد: کیفیت آثار بخش رقابتی، براساس نظرات داوران قابل توجه است و داوران اعتقاد دارند که در حدود ۶ سال گذشته، چنین کیفیتی از آثار به چشم نخورده است و تاکنون شاهد این حجم از آثار با کیفیت در بخش‌های مختلف به صورت یکجا و در فضایی مشخص نبودیم و از این جهت می‌توانیم افتخار کنیم که فجر انقلاب اسلامی هنرهای تجسمی امسال در قله خود ایستاده است و جشن ملی همه هنرمندان حوزه تجسمی در بالاترین سطح خود است.

خراسانی‌زاده درباره بخش فیلم‌های مستند هنرهای تجسمی گفت: آثار منتخب این بخش، دهه پایانی بهمن ماه در سینماتک موزه هنرهای معاصر تهران به نمایش گذاشته می‌شوند و در نهایت یک اثر به عنوان برگزیده معرفی خواهد شد و رویکرد آن، جریان سازی برای تولید آثار مستند بیشتر در حوزه هنرهای تجسمی است.

رئیس شورای سیاستگذاری شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر با اشاره به بخش دیوارنگاره شهری افزود: در بخشی از نمایشگاه، در نقشه‌ای از تهران، حدود ۴۰ دیوارنگاره منتخب که در این ایام روی دیورهای شهر رفته است، روی نقشه با رمزینه مشخص شده است و با اسکن می‌توان تصویر اثر، جایگاه، نام هنرمند را مشاهده کرد، از بین این آثار، یک اثر برگزیده خواهیم داشت که هزینه جایزه آن هم برعهده سازمان زیباسازی شهر تهران است و سه اثر هم از برگزیدگان جشنواره فجر به نام جشنواره روی دیوارهای شهر خواهد رفت.

اهمیت اقتصاد هنر در دنیای مدرن

کاظم چلیپا دبیر بخش طراحی و نقاشی شانزدهمین جشنواره تجسمی فجر نیز در جمع خبرنگاران درباره برگزاری این جشنواره گفت: این مملکت از دیرباز در رابطه با هنر؛ چه در زمان شاهان و چه مردم بومی فعالیت گسترده‌ای داشته است. هنر ایرانی، فولکلور، رسمی و … با زندگی مردم عجین و جاری است.

وی افزود: جشنواره تجسمی فجر، طی روندی هر ساله همزمان با سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی برگزار می‌شود که نوعی نگاه محتوایی دارد. استقبال باید از سمت نسل من باشد که سایر هنرها، مردم و شهدا را دیده است. در دوسالانه‌های نقاشی هدف، انتخاب پیش‌روترین اثر است اما این جشنواره بزرگداشتی است که در کنار آن جوایزی نیز اهدا خواهد شد.

چلیپا درباره علت حضور خود در جشنواره تجسمی فجر بیان کرد: در رابطه با جوایز و سیاست‌گذاری مسئولیت نداشتم اما به عنوان دبیر دعوت شدم. از همه شرکت‌کنندگان سپاسگزارم که منت گذاشتند و شرکت کردند. این جشنواره، به این دلیل که جنبه مسابقه پیدا کرده ممکن است عده‌ای حذف و عده‌ای برگزیده شوند. در این رابطه من به عنوان دبیر، داورانی را انتخاب کردم که به نظرم کارشناس و متخصص هستند. به سراغ چهره‌هایی رفتیم که جدیدتر باشد؛ بنده هماهنگ‌کننده بودم و سعی کردم دخالتی در انتخاب آثار نداشته باشم.

این نقاش پیشکسوت درباره اهمیت اقتصاد هنر اظهارداشت: دنیای امروز وارد عرصه دیگری شده است. دیگر صحبت از بازار و اقتصاد هنر است؛ چراکه مواد و متریال برای خلق اثر هنری گران شده، جایی که هنرمند باید کار کند سخت است و مهمترین موضوع، یافتن مخاطبان است. یا خود اثر مخاطب پیدا می‌کند یا روابطی وجود دارد که هنرمند را بالا می‌آورد.

وی گفت: ما امروز در ایران در دوره شناساندن ارزش هنر هستیم. در اروپا هم همین است. الان تلفن‌های همراه نتیجه دنیای مدرن است اما آثار هنر مدرن در زندگی مردم نیست. در معماری و لباس مردم وجود دارد اما در زندگی خصوصی مردم آثار مدرن هنری و نقاشی بر دیوار نیست.

چلیپا افزود: این جشنواره یا خرید و فروش‌ها در حراج، به خاطر شناساندن هنر است حتی چنین آموزش‌هایی در مدارس ابتدایی کشورهای اروپایی نیز شکل می‌گیرد؛ اینجا هم تا حدی آغاز شده اما هنرهای دیگر بیشتر دیده می‌شوند.

دبیر بخش طراحی و نقاشی شانزدهمین جشنواره تجسمی فجر بیان کرد: بازار هنر دغدغه مسئولان و هنرمندان در سطح حرفه‌ای و غیرحرفه‌ای است؛ در مجموع رونق بازار هنر یک دغدغه است.

وی با اشاره به بازارچه‌ای که در کنار موزه هنرهای معاصر واقع شده است، اظهارداشت: بین موزه هنرهای معاصر و موزه فرش فضایی وجود دارد که جزیی از موزه هنرهای معاصر است. آنجا باید گالری‌هایی برپا و آثاری نمایش داده می‌شد که یک گام به رسیدنشان به موزه مانده است.

این استاد دانشگاه گفت: یکی از دلایل حضورم در این جشنواره قولی است که از سوی محمد خراسانی‌زاده مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی داده شده؛ او گفته است ما آمدیم که موزه هنرهای معاصر را به جایگاه اصلی خود برگردانیم.

چلیپا درباره کاستی‌ها و لزوم آموزش هنر به دانش آموزان بیان کرد: یکی از مسایل اصلی بودجه است. بودجه آموزش و پرورش کم است. اتوبوس‌هایی که باید بچه‌ها را برای بازدید از موزه‌ها و گالری‌های مختلف ببرد کم است. باید کودکان بتوانند آثار هنری را ببینند. برگزاری این جشنواره‌ها و موزه معاصر برای به وجود آوردن فرهنگ دانایی است. اگر آنچه را که داریم نشناسیم مراقبت هم نخواهیم کرد و نخواهیم شناخت.

آیین افتتاح نمایشگاه بخش‌های رقابتی(طوبای زرین) و بازار هنر شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر عصر سه‌شنبه- دهم بهمن ماه- با حضور محمود سالاری معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمد خراسانی‌زاده مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، رئیس شورای سیاستگذاری، امیر عبدالحسینی دبیرکل، مسعود زنده‌روح کرمانی دبیر هنری، جعفر واحدی دبیر اجرایی این رویداد و جمعی از داوران و هنرمندان در موسسه فرهنگی هنری صبا برگزار شد.

در این نمایشگاه، ۸۵۴ اثر در بخش‌های «مسابقه»، «قله‌ها»، «هنرمند محور» و «بازار هنر» از ۶۰۶ هنرمند در مجموعه نگارخانه‌های موسسه فرهنگی هنری پژوهشی صبا به نمایش گذاشته شد و تا ۳۰ بهمن میزبان علاقه‌مندان است.

شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر به صورت رسمی یکشنبه- هشتم بهمن ماه- با برپایی نمایشگاه‌های «مفاخر هنرهای تجسمی به روایت موزه هنرهای معاصر تهران» دربرگیرنده منتخبی از آثار گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران و «آینه در آینه ۳» (پوسترهای مقطع انقلاب اسلامی و پس از آن) آثار گنجینه حوزه هنری انقلاب اسلامی با نمایش ۱۳۵ اثر از ۱۲۵ هنرمند آغاز به کار کرد.

فراخوان این جشنواره دوم آبان ماه امسال با رویکرد هنر نوآور، خلاق، وحدت‌بخش و امیدآفرین، در دو بخش رقابتی و غیرقابتی و ذیل ۱۰ رشته هنری شامل طراحی و نقاشی، طراحی گرافیک (پوستر) تصویرسازی، عکاسی، خوشنویسی (نستعلیق، شکسته نستعلیق، نسخ، ثلث، نقاشیخط)، نگارگری (نقاشی ایرانی، گل و مرغ، تذهیب، تشعیر)، کارتون و کاریکاتور (موضوعی و چهره)، مجسمه‌سازی، سرامیک و آبگینه هنری و رسانه‌های هنری جدید منتشر شد.

بخش رقابتی جشنواره (طوبای زرین) دربرگیرنده هفت زیربخش است که زیربخش‌های آزاد، موضوعی (قله‌ها)، تجسم هنر، طراحی فرهنگ‌محور، فیلم‌های مستند هنرهای تجسمی، ناشران کتاب‌های تجسمی و علمی (دانش هنرهای تجسمی) را شامل می‌شود.

بخش غیررقابتی شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر هم شامل ۶ زیربخش است که بازار هنرهای تجسمی، مفاخر هنرهای تجسمی، آینه در آینه، کاتبان سوره حمد، دیوارنگاری شهری و پوسترهای فجر(محیطی) را دربرمی‌گیرد.