فروش فیلم «اوپنهایمر» به کارگردانی «کریستوفر نولان» در گیشه جهانی از مرز ۷۰۰ میلیون دلار گذشت و چهارمین فیلم پرفروش سال شد. به گزارش ستاره هنر– ایسنا به نقل از ورایتی، این درام تاریخی پس از پنج هفته اکران، به فروش ۷۱۸ میلیون دلاری در گیشه جهانی دست یافته که شامل ۲۸۵ میلیون دلار از […]

فروش فیلم «اوپنهایمر» به کارگردانی «کریستوفر نولان» در گیشه جهانی از مرز ۷۰۰ میلیون دلار گذشت و چهارمین فیلم پرفروش سال شد.

به گزارش ستاره هنر– ایسنا به نقل از ورایتی، این درام تاریخی پس از پنج هفته اکران، به فروش ۷۱۸ میلیون دلاری در گیشه جهانی دست یافته که شامل ۲۸۵ میلیون دلار از آمریکای شمالی و ۴۳۷ میلیون دلار از سینماهای دیگر کشورهای جهان می‌شود.

این فیلم تاکنون فروش بهتری از «سریع و خشن ۱۰» (۷۰۴ میلیون دلار) و «مرد عنکبوتی: در میان دنیای عنکبوتی» (۶۸۶ میلیون دلار) رقم زده و پس از فیلم‌های «برادران سوپر ماریو» (۱.۳۵ میلیارد دلار)، «باربی» (۱.۲۷۹ میلیارد دلار) و «نگهبانان کهکشان قسمت سوم» اینچ (۸۴۵ میلیون دلار) در رتبه چهارم پرفروش‌ترین فیلم‌های سینما در سال ۲۰۲۳ قرار دارد.

«اوپنهایمر» تاکنون چهارمین فیلم پرفروش کارنامه سینمایی «نولان» در تمام دوران است و از فیلم محبوب «میان‌ستاره‌ای» (۷۱۵ میلیون دلار) عبور کرده است و پشت سر «شوالیه تاریکی» (۱.۰۰۶ میلیارد دلار)، «شوالیه تاریکی برمی‌خیزد» (۱.۰۸ میلیارد دلار) و «آغاز» (۸۳۷ میلیون دلار) قرار داد. این فیلم همچنین پردرآمدترین فیلم این کارگردان در ۵۰ بازاربین‌المللی از جمله آلمان، هند، برزیل و عربستان سعودی بوده است.

در آمریکای شمالی، «اوپنهایمر» بیش از یک ماه است که در میان سه فیلم فروش جدول باقی مانده است. این فیلم بالاتر از «جان ویک: فصل ۴» (۱۸۷ میلیون دلار) پرفروش‌ترین فیلم با درجه سنی «R» سال است و ششمین فیلم پرفروش سال ۲۰۲۳ پس از «پری دریایی کوچک» (۲۹۷ میلیون دلار) دیزنی محسوب می‌شود.

«اوپنهایمر»؛ ۴۰ سال پیش

فیلم «اوپنهایمر» نگاهی جامع به زندگی «جی. رابرت اوپنهایمر»، فیزیکدان نظری آمریکایی و از پیشگامان ساخت بمب اتمی دارد و در آن «کیلین مورفی» در نقش «رابرت اوپنهایمر» بازی کرده است.

این پروژه با بوجه‌ای بالغ بر ۱۰۰ میلیون دلار ساخته شده و کمپانی یونیورسال نیز پس از قطع همکاری «نولان» با برادران وارنر، پخش این فیلم را برعهده دارد که قرار است از امروز ۲۱ ژوئن (۳۱ خرداد) اکران خود را در آمریکا آغاز کند.

ساخته جدید نولان که از فضای فیلم‌های علمی تخیلی او فاصله گرفته و شبیه فیلم «دانکرک» یک روایت تاریخی است، به صورت ترکیبی از فرمت‌های IMAX و ۶۰ و ۶۵ میلیمتری فیلمبرداری شده و بر اساس اعلام کمپانی یونیورسال نخستین پروژه سینمایی است که در آن از فیلمبرداری آنالوگ سیاه و سفید IMAX استفاده می‌شود.

فیلم‌نامه این فیلم بر اساس کتاب «پرومته آمریکایی، پیروزی و تراژدی جی رابرت اوپنهایمر» نوشته شده و علاوه بر «کیلین مورفی» در نقش اصلی، «مت دیمون»، «امیلی بلانت»، «رابرت داونی جونیور» «کنت برانا» و «کیسی افلک» بازیگران اصلی این فیلم هستند.

نولان یکی از تحسین‌شده‌ترین و موفق‌ترین فیلمسازان هالیوود است که ساخت سه گانه «شوالیه تاریکی» و همچنین «آغاز» و «دانکر» را بر عهده داشته است. آخرین فیلم او با عنوان «تِنت» در اوج همه گیری کرونا اکران شد و در تلاش برای برقراری ارتباط با مخاطبان سینمازده در دوران کرونا بود.

او علاوه بر نگارش فیلمنامه «اوپنهایمر»، تهیه‌کنندگی این پروژه بزرگ سینمایی را نیز بر عهده داشته است.