سیاوش چراغی پور، بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون با بیان اینکه گاهی حضور در پروژه‌های فیلم کوتاه به تعهداتش نسبت به آثار بلند لطمه زده است، گفت: با این وجود پای فیلم‌های کوتاه و فیلمسازانش ایستاده و خواهم ایستاد. به گزارش ستاره هنر، سیاوش چراغی پور درباره علاقه‌اش به فیلم‌های کوتاه گفت: من فیلم کوتاه […]

سیاوش چراغی پور، بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون با بیان اینکه گاهی حضور در پروژه‌های فیلم کوتاه به تعهداتش نسبت به آثار بلند لطمه زده است، گفت: با این وجود پای فیلم‌های کوتاه و فیلمسازانش ایستاده و خواهم ایستاد.

به گزارش ستاره هنر، سیاوش چراغی پور درباره علاقه‌اش به فیلم‌های کوتاه گفت: من فیلم کوتاه را به عنوان یک پدیده مستقل و جدا از فیلم بلند بسیار دوست دارم و از تماشای این فیلم‌ها لذت می‌برم. در واقع این موضوع سلیقه و علاقه شخصی من از گذشته بوده است.

او با تاکید بر حمایت هنرمندان از فیلمسازان این حوزه ادامه داد: وظیفه ما این است که از سینمای کوتاه حمایت کنیم زیرا جوانانی بسیار خلاق و با استعداد در این حوزه داریم که با ایده‌ها و سوژه‌های نو در این مسیر گام برمی‌دارند. آنها در فیلمبرداری به دنبال قالب‌های جدید و ساختارشکن هستند و قابلیت‌های فراوانی دارند که باید برای آینده سینمای ایران از آنها حمایت شود.

این هنرمند افزود: متاسفانه فیلمسازان این حوزه از نظر بودجه و امکانات چندان مورد حمایت قرار نمی‌گیرند. به شخصه بر این باور هستم که پذیرش تقاضای حضور در آثارشان حداقل کاری است که می توانم برای همراهی با آنها انجام دهم.

چراغی پور گفت: نباید جوان و بی‌تجربه بودن بچه‌های فیلم کوتاه را در نظر بگیریم بلکه باید با حمایت از آنها به آینده سینما فکر کنیم.

او ضمن قدردانی از انجمن سنمای جوان که با برگزاری پاتوق‌های فیلم کوتاه از فیلمسازان جوان حمایت می‌کند، گفت: پاتوق‌های فیلم کوتاه باعث می‌شود تا فضا برای بحث و گفت‌وگو بین بچه‌ها به وجود بیاید و با دیدگاه‌های جدید و بیشتری آشنا شوند اما این پاتوق‌ها کافی نیستند.

این هنرمند با اشاره به تعداد بالای تولیدات فیلم کوتاه به طور سالانه بیان کرد: تعداد تولیدات فیلم‌های کوتاه و حضورشان در جشنواره فیلم کوتاه نشان از این است که ما در این حوزه با یک پدیده عظیم مواجه هستیم و مسئولیت دولت، مدیران و اصحاب فرهنگ و هنر برای برنامه ریزی و تامین بودجه این تولیدات بسیار سنگین است.

چراغی پور با بیان اینکه اگر به جوانان فعال در حوزه فیلم کوتاه توجه نکنیم، باختیم، ادامه داد: انجمن سینمای جوانان ایران باید برای حمایت از این جوانان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، خانه سینما و خیلی از ارگان‌ها و نهادهای دیگر را با خود همراه کند.

او گفت: ما چندین سال است که به لحاظ تولید آثار سینمایی شاهد تولیدات موفقی از طرف بنیاد فارابی نبوده ایم در حالیکه این بنیاد می‌تواند به کمک و حمایت از انجمن سینمای جوانان ایران بیاید. علاوه بر این ما باید در سینماها اکران مداوم فیلم کوتاه داشته باشیم و چند سانس جدی را در سراسر کشور به فیلم کوتاه اختصاص دهیم.

چراغی پور افزود: جسارت فیلمسازان در تولید فیلم کوتاه برای من بسیار اهمیت دارد و معتقد هستم که جوانان باید در این زمینه پیش بروند و تجربه کنند تا به فیلمسازان خوبی تبدیل شوند.

این بازیگر سینما و تلویزیون ادامه داد: فیلم کوتاه یک مدیوم تثبیت شده در جهان است. در سراسر دنیا کارگردان‌هایی داریم که تمام عمرشان را فیلم کوتاه می‌سازند و بازیگران حرفه‌ای و مطرحی که در این آثار بازی می‌کنند و این به معنای پذیرش و اهمیت جایگاه فیلم کوتاه به شمار می‌آید.

او عنوان کرد: طی چهل سالی که از برگزاری جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران می‌گذرد، هرسال شاهد سوژه‌های متفاوت، تکنیک های مدرن تر و به روزتری از بچه های این حوزه هستیم که قطعا با تامین بودجه و هزینه آثار بهتری را رقم خواهند زد. شاید بد نباشد که دفاتر فیلمسازی و تهیه کنندگان خصوصی در طول سال به ازای تهیه هر فیلم بلند از چند فیلم کوتاه هم حمایت کنند. این بزرگ ترین کمک به سینمای کوتاه خواهد بود.

سیاوش چراغی پور حضور فیلم‌های کوتاه را در جشنواره‌های بین‌المللی درخشان دانست و گفت: درخشش تولیدات فیلم کوتاه ایران در جشنواره های جهانی طی سال‌های اخیر از فیلم‌های بلند هم جلو زده است. این موضوع یعنی اندیشه‌ای جدید پشت این کارهاست که می‌توانند در عرصه‌های جهانی مثل کن، اسکار و … دیده شوند.

او بیان کرد: در جشنواره‌های داخلی فیلم کوتاه ما به تمام حوزه‌ها با نگاهی حرفه‌ای توجه می‌کنیم اما متاسفانه در بخش بازیگری این نگاه کمتر حفظ می‌شود. این موضوع شخصی نیست چراکه من با هدف داوری شدن و شرکت در جشنواره با فیلمسازان فیلم کوتاه همراه نمی‌شوم اما از نگاه حرفه‌ای نمی‌توان تمام بخش‌های یک فیلم را با داوران شناخته شده و از جایگاه تخصصی داوری کرد اما بازیگران حرفه‌ای کار از داوری حذف شوند.

این بازیگر سینما و تلویزیون ادامه داد: نگاه حرفه‌ای هیات داوران در هر بخشی باعث تشدید رقابت بین تولیدکنندگان و همچنین همراهی دیگر بازیگرانی که پیش از این چندان تمایلی به حضور در آثار فیلم کوتاه نداشته‌اند، خواهد شد.
او با تاکید بر حمایتش از فیلمسازان جوان عرصه فیلم کوتاه بیان کرد: حضور من در فیلم‌کوتاه گاهی به تعهداتی که در قبال فیلم‌های بلند دارم، لطمه زده است اما با این وجود همچنان پای فیلمسازان فیلم کوتاه ایستاده‌ام و خواهم ایستاد.

چراغی پور، جشنواره را محل ارتباط فیلمسازان با یکدیگر دانست و گفت: من اصولا با حضور در جشنواره حالم خوب می‌شود. در جشنواره‌ها به ویژه جشنواره فیلم‌کوتاه تهران انرژی، شور و نشاط زیادی بین شرکت‌کنندگان است. اینکه فیلمسازان و تماشاگران پس از تماشای آثار گفت‌وگو و نقد و نظرهای خود را در مورد آثار با هم در میان می‌گذارند، بسیار ارزشمند است. این یعنی سینما هنوز فعال و زنده است. همیشه تلاش کرده‌ام در جشنواره‌های متفاوت فیلم کوتاه حضور داشته باشم و از این فضای دوستانه بهره ببرم.

چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران از ۲۷ مهر تا ۲ آبان ۱۴۰۲ به دبیری مهدی آذرپندار برگزار خواهد شد.