آیین تجلیل از استاد محبت اله زارع، پیشکسوت رسانه که ۳۰ سال از عمر خود را به فعالیت در این عرصه گذرانده در شهرستان مرودشت برگزار شد. به گزارش شاینا؛ محبت اله زارع، روزنامه نگار برخاسته از خطه مرودشت است که سالیان سال در میدان روزنامه نگاری بوده و عضویت در هیئت تحریریه روزنامه های […]

آیین تجلیل از استاد محبت اله زارع، پیشکسوت رسانه که ۳۰ سال از عمر خود را به فعالیت در این عرصه گذرانده در شهرستان مرودشت برگزار شد.


به گزارش شاینا؛ محبت اله زارع، روزنامه نگار برخاسته از خطه مرودشت است که سالیان سال در میدان روزنامه نگاری بوده و عضویت در هیئت تحریریه روزنامه های مختلف و مجلات عمومی سراسری را تجربه کرده است.
او هم امتحان خود را در آزمون مدیریت اجرایی مجلات علمی چشم پزشکی و دندانپزشکی پس داده و هم صاحب امتیاز و مدیرمسئول هفته نامه «مرودشت» و ماه نامه «جویا» بوده است.


نام انتشارات «کلک دیرین» و موسسه فرهنگی هنری «کلک ۸۰» به نشان این روزنامه نگار و فعال پیشکسوت رسانه، گره خورده و علاوه بر این، او طراحی و اجرای چندین طرح پژوهشی در حوزه رسانه را در سطح ملی به عهده داشته است.


استاد زارع این روزها در حال تالیف رساله دکتری خود در رشته زبان و ادبیات فارسی است،
در سابقه وی بررسی و تهیه گزارش جامع تحلیلی توصیفی مطبوعات استان ها و همچنین ارائه گزارش جامع تحلیلی جشنواره ملی مطبوعات طی بیست دوره به چشم می خورد.
طراحی و اجرای توان سنجی ایجاد آموزشگاه های روزنامه نگاری در کشور از دیگر فعالیت های سطح ملی او در طول سالهای فعالیتش در عرصه رسانه و روزنامه نگاری است.

در هر حال سالهاست چراغ تحریریه روزنامه ها و رسانه های مختلف در استان فارس علیرغم چالش ها و مشکلات عدیده، روشن نگاه داشته شده و استاد زارع نیز یکی از همان کسانی است که در حفظ و تقویت جایگاه فارس در حوزه مطبوعات نقش داشته است.


این پیشکسوت عرصه رسانه در حاشیه آیینی که به بهانه تجلیل از او در شهرستان مرودشت برگزار شد به جایگاه فارس در عرصه مطبوعات اشاره کرد و به «خبرجنوب» گفت: همین که نام میرزا صالح شیرازی، تداعی کننده رسانه در ایران است، نشان از عظمت رسانه در فارس می باشد.
رییس اداره امور رسانه ای استان ها در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، فارس را جزو ستون های رسانه و روزنامه نگاری در ایران تلقی کرد که سابقه آن از همه استان های کشور بیشتر است. او تاکید کرد که در همین دوره کنونی، روزنامه «خبر جنوب» اساسا شناسنامه روزنامه نگاری در خطه جنوب ایران و حتی شناخته شده در برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس است.
زارع با اشاره به اینکه استان فارس در حال حاضر جزو نشریات پرتعداد ایران و در شمار استان های غنی در حوزه مطبوعات است یادآور شد که جایگاه اطلاع رسانی و نقش واقعی رسانه در این استان واقع گرایانه است.
از دیدگاه او روزنامه نگاران فارس علاوه بر انجام رسالت و وظایف خود در حیطه هوچی گری و جنجال وارد نمی شوند و بلوا و آشوب را با روزنامه نگاری، اشتباه نمی گیرند. نکته قابل تامل اینکه نیاز است استان فارس با توجه به جمعیت قابل توجه خود از وجود رسانه های شاخص بهره مند باشد.

زارع با اشاره به اهمیت مسئله هویت بخشی به خبرنگاران و اهالی واقعی عرصه رسانه، تاکید کرد که دولت نباید در ساز و کار مطبوعات، تعیین کننده باشد چنانچه فعالیت، رزومه خبرنگار و رسانه او باید به عنوان شناسنامه یک خبرنگار و روزنامه نگار تلقی شود. ایشان به این نکته گریز زد که اداره امور خبرنگاران این وزارتخانه بر مبنای استمرار فعالیت خبرنگاران و ارائه آثار آنها در سامانه جامع رسانه های کشور، هویت بخشی این قشر را دنبال کرده و تلاش می شود به این موضوع، بیش از پیش توجه شود.

شایان ذکر است؛ وی هم اکنون مسئولیت امور نشریات داخلی سازمان ها، وزارتخانه ها و اشخاص حقوقی غیردولتی، مسئولیت امور رسانه های استانها و مدیریت نظارت بر تخلفات انتشار آگهی های دستگاههای دولتی را بر عهده دارد.

معاونت اجرایی دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانه ها، کارشناس مسئول نظارت و بررسی مطبوعات استانها، کارشناس مسئول هیات نظارت بر مطبوعات، کارشناس مسئول ماده ۱۶ قانون مطبوعات، عضویت و دبیری کمیته ناظر بر آموزشگاههای روزنامه نگاری و… برخی از مسئولیت های استاد محبت اله زارع، پیشکسوت عرصه رسانه در طول این سالها بوده است.

  • نویسنده : علیرضا مظاهری