قائم‌مقام وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: باید از فناوری‌های نوین و هوش مصنوعی در موضوعات مختلف حوزه میراث‌فرهنگی به ویژه برای روایتگری این حوزه استفاده کنیم. به گزارش ستاره هنر به نقل از ایرنا؛ علی دارابی عصر یکشنبه -۴ تیر ۱۴۰۲- در نشست مشترک سیدعزت‌الله ضرغامی وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و روح‌الله […]

قائم‌مقام وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: باید از فناوری‌های نوین و هوش مصنوعی در موضوعات مختلف حوزه میراث‌فرهنگی به ویژه برای روایتگری این حوزه استفاده کنیم.

به گزارش ستاره هنر به نقل از ایرنا؛ علی دارابی عصر یکشنبه -۴ تیر ۱۴۰۲- در نشست مشترک سیدعزت‌الله ضرغامی وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و روح‌الله دهقانی فیروزآبادی معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری که با حضور معاونان و مدیران هر دو دستگاه در محل وزارتخانه میراث‌فرهنگی برگزار شد، اظهار داشت: در حوزه میراث‌فرهنگی ایران به‌عنوان یک کشور متمدن شناخته می‌شود که سابقه بیش از یک میلیون سال سکونت را در خود ثبت کرده است.

قائم‌مقام وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی افزود: ما جزو ۱۰ کشور اول دنیا در ثبت آثار جهانی اعم از ملموس و ناملموس هستیم. همچنین سال گذشته موفق به یک رتبه صعود در ثبت جهانی آثار میراث ناملموس شدیم.

دارابی خاطرنشان کرد: ما مرجعیت موزه‌داری کشور را داریم و موزه‌های متعددی تحت نظارت این وزارتخانه هستند، ضمن این که ۱۵۰ پایگاه میراث‌فرهنگی و ۳۰ بنای و محوطه شاخص مثل حافظیه داریم.

وی گفت: باید از فناوری‌های نوین در روایتگری استفاده کنیم. یکی از مهمترین موضوعات استفاده از هوش مصنوعی در موضوعات مختلف حوزه میراث‌فرهنگی است. علاوه بر مفاخر بزرگ که در ایران دفن هستند، ۳۰ نفر از مفاخر ما در سایر کشورها دفن هستند که برخی از کشورها به دنبال مصادره آنها هستند از این رو باید از فناوری‌های نوین برای معرفی بیشتر مفاخر استفاده کرد. ایجاد پارک‌های علم و فناوری در حوزه باستان‌شناسی، مرمت و موزه‌داری از جمله موضوعات همکاری‌های مشترک معاونت میراث‌فرهنگی و معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری می‌تواند باشد.

فناوری‌های نوین به تفهیم میراث‌فرهنگی به مردم شتاب می‌دهد

مصطفی ده‌پهلوان رئیس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری هم در این جلسه با اشاره به اهمیت حوزه فناوری‌های نوین در حوزه میراث‌فرهنگی، گفت: کاربرد علم و فناوری در حوزه میراث‌فرهنگی بسیار گسترده است و باید از ظرفیت جوان‌های خلاق، خوش‌فکر و خوش ایده در استارتاپ‌ها و گروه‌های خلاق و پارک‌های فناوری استفاده شود.

او با بیان اینکه در تفهیم‌ موضوع میراث‌فرهنگی به مردم عقب هستیم، افزود: فناوری‌های نوین حوزه‌ای است که می‌تواند این خلا را پر کند و به آن شتاب دهد.

دارابی: از هوش مصنوعی در روایت‌گری میراث‌فرهنگی استفاده شود

هزینه مرمت و تبدیل بناهای تاریخی مرکز نوآوری و خلاق پرداخت می‌کنیم

روح‌الله دهقانی فیروزآبادی معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری هم در این نشست اظهار داشت: میراث‌فرهنگی و گردشگری از قدمت دیرینه‌ای برخوردارست و من علاقه‌ شخصی به حوزه گردشگری دارم.کارهای بزرگی را می‌توان با وزارت میراث فرهنگی انجام داد، همه امکانات و ظرفیت‌های ما در اختیار توسعه ماموریت‌های سه‌گانه این وزارتخانه قرار خواهد گرفت.

وی تصریح کرد: هر کشوری که اقتصادش به فناوری‌های جدید متصل ‌شود می‌تواند محصولات جذاب‌تری تولید کند، بنابراین دولت‌ها به دنبال این هستند که فناوری‌ها و تکنولوژی را وارد صنایع و اقتصاد کنند.

دهقانی فیروزآبادی خاطرنشان کرد: فناوری‌های نوین و تکنولوژی‌های جدید رفته‌رفته به حوزه گردشگری اضافه شد، این در حالی است که صنایع‌دستی و میراث‌فرهنگی از قدیم وجود داشته و اکنون با فناوری‌های جدید آمیخته شده است، از این رو اعتقاد داریم همکاری‌های مشترک حوزه علمی و فناوری با این سه حوزه، بکر و دارای ظرفیت‌ها بسیار زیاد است.

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری تاکید کرد: حوزه‌های وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برای ما اهمیت زیادی دارد و آمادگی کامل را برای همکاری در این حوزه با وزارت میراث‌فرهنگی داریم. هرجایی که فناوری باعث شکوفایی این سه حوزه شود ما آن را حوزه خلاق می‌دانیم و اعتبارات بسیار خوبی نیز برای این کار در نظر گرفته‌ایم. فرصت‌هایی که در کشور وجود دارد باید شناسایی و از آنها استفاده شود.

وی افزود: در سطح شهر بناهای تاریخی زیادی وجود دارد که بعد از مرمت تغییر کاربری دادند، آمادگی کامل داریم تا هزینه مرمت این بناهای تاریخی را با نظارت وزارت میراث‌فرهنگی پرداخت کنیم تا ضمن حفظ این بناهای تاریخی، تبدیل به مرکز نوآوری و خلاق شود. این حوزه بکر و خلاق یک منبع ثروت است که باید در تامین منافع کشور از آن استفاده کنیم.