محمد خزاعی رییس سازمان سینمایی مطرح کرد که سیمرغ مردمی سال آینده به جشنواره فیلم فجر باز می‌گردد. به گزارش ستاره هنر– مهر، محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی عصر امروز یکشنبه ۱۵ بهمن ماه در چهارمین روز از برگزاری چهل و دومین جشنواره فیلم فجر در خانه جشنواره حضور پیدا کرد و بعد از بازدید […]

محمد خزاعی رییس سازمان سینمایی مطرح کرد که سیمرغ مردمی سال آینده به جشنواره فیلم فجر باز می‌گردد.

به گزارش ستاره هنر– مهر، محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی عصر امروز یکشنبه ۱۵ بهمن ماه در چهارمین روز از برگزاری چهل و دومین جشنواره فیلم فجر در خانه جشنواره حضور پیدا کرد و بعد از بازدید از غرفه رسانه‌های مختلف در جمع خبرنگاران حاضر شد و به سوالاتشان پاسخ داد.

خزاعی در ابتدا با اشاره به تنوع اقلیمی، تنوع ژانر و حضور نسل‌های مختلفی که در جشنواره فیلم فجر امسال پررنگ هستند در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر درباره حذف سیمرغ مردمی از جشنواره فیلم فجر برای سومین سال پیاپی گفت: سال ۱۴۰۰ ما سیمرغ مردمی داشتیم و در حال برگزاری بود که یک سری دوستان اعتراض‌هایی داشتند و بعد از اینکه اعتراض آنها را بررسی کردم واقعاً متوجه شدیم تقلب انجام شده است و دستگاه یک سینما خاموش بوده و تعداد سانس‌هایی که خاموش بوده در رأی گیری تأثیر داشته است.

وی ادامه داد: حرف‌های تهیه کننده درست بود و این‌ها در آرای مردمی تأثیر داشت. این تصمیم گیری برای من تبعات زیادی داشت شاید، ولی به عنوان کسی که برای نظر مردم احترام زیادی قایلم و معتقدم نباید در نظر آنها دستکاری کرد گفتم آن رأی گیری را کنار بگذاریم و سامانه‌ای درست کنیم که از رأی مردم مطمین باشیم. باید از من به عنوان یک مدیر انتظار داشته باشید. چطور وقتی از یک جریان اشتباه آگاه شدم، اجازه دهم که آن شیوه ادامه پیدا کند و حقی ضایع شود. آقای امینی امسال این موضوع را پیگیری کردند، حتی اتود زده شد و چند کارشناس دعوت شدند تا رأی گیری مردمی را داشته باشیم ولی دوستانی که آمدند، گفتند نرم‌افزار که می‌خواهند طراحی کنند به این دوره نمی‌رسد. ان شاالله سال آینده مطمین باشید رهگیری مردمی در جشنواره خواهد بود.

خزایی در پاسخ به پرسش دیگری درباره اینکه آیا فیلم‌های جشنواره برای اکران با همین کیفیت پروانه نمایش می‌گیرند، گفت: از میان فیلم‌هایی که الان می‌بینید تقریباً شاید چند پلان در فیلم‌ها بحث داشته باشد و بخواهند درباره اش گفت و گو کنند ولی اکثر فیلم‌هایی که دیده‌اید قطعاً اکران خواهند شد. از آن زمانی که به سازمان سینمایی آمدم قول دادم و گفتم فیلم‌هایی که در زمان من پروانه ساخت بگیرند به شرط آنکه فیلمنامه را رعایت کنند قطعاً اکران خواهند شد و الان هم می‌گویم فیلم‌هایی که بر اساس پروانه ساخت ساخته شدند هیچ مشکلی برای اکران نخواهند داشت.

وی درباره اینکه چند روز از جشنواره گذشته و کارهایی که انتظار می‌رفت، دیده نشده‌اند گفت: سال ۹۰ که دبیر جشنواره بودم در روزهای اول همین صحبت‌ها را می‌شنیدم ولی الان می‌گویم صبر کنید و جمع‌بندی نهایی را ببینید. نمی‌خواهم بگویم صد در صد کارها سطح کیفی عالی دارند ولی مثل همه سال‌ها هم آثار خوب داریم و هم متوسط. معدل نهایی جشنواره را اگر نگاه کنید فیلم‌های خوبی می‌بینید.

خزاعی درباره حاشیه‌های فیلم «بی‌بدن» هم به خبرنگار مهر پاسخ داد: آقای امینی در این زمینه توضیح دادند. تا جایی که جلسه‌های مکرر داشتیم، بعد از اینکه اعضای هیأت انتخاب آثار را انتخاب کردند و رسماً نظر خود را گفتند فیلم «بی‌بدن» نظر نهایی هیأت انتخاب را جلب نکرده بود. دلیل آن هم این بود که فیلم ناقص به جشنواره داده شده بود.

رئیس سازمان سینمایی در پاسخ به اینکه فیلم‌های دیگری هم ناقص در حال اکران در جشنواره هستند، گفت: فیلم ناقص پرده کروماکی با ناقص حدود ۵۸ دقیقه‌ای فرق می‌کند. وقتی نصفی از فیلم دیده نشود نمی‌توان درباره آن قضاوت کرد. این مساله ۲ شکل داشت؛ یا باید از سازندگان درخواست می‌کردیم فیلم را برای سال آینده بگذارند که بتوانیم کامل آن را ببینیم مثل یکی از فیلم‌های دفاع مقدس که بنیاد روایت تولید کرده بود که ۴۵ دقیقه آوردند اما چون کامل نبود همه گفتند حیف است و بهتر است فیلم را برای سال آینده بگذارند.

خزاعی ادامه داد: ولی چون دوستان احساس می‌کردند این فیلم باید امسال در جشنواره باشد و قصد اکران آن را دارند و بعد از اینکه فیلم را هم دیدیم نظرمان این بود که فیلم خوبی است، تصمیم گرفتیم در بخش نگاه نو باشد که منتقدان و روزنامه نگاران و خانواده سینما آن را ببینند و در آن بخش هم به رقابت بپردازد.

وی درباره مناسب بودن فیلم‌های امسال برای خانواده‌ها عنوان کرد: خیلی از فیلم‌های امسال از نظر محتوا برای خانواده‌ها مناسب هستند. البته خانواده محوربودن یک موضوع است و فیلم با محتوای سالم یک موضوع دیگر. شاید در بعضی فیلم‌ها دیالوگ‌هایی را ببینیم که همانطور که خودم در این یکی دو روز دیدم به نظرم رسید یکی دو دیالوگ اشکالاتی دارد. ای کاش دوستان در شورا توجه می‌کردند که البته دوستان در شورا در مرحله جشنواره سخت‌گیری نمی‌کنند و می‌گویند اجازه دهید فیلم‌ها دیده شوند و بعد در مرحله اکران بازتاب‌ها را بررسی می‌کنند. در پایان جشنواره می‌توان جمع‌بندی درستی درباره محتوای این دوره از جشنواره داشت.

خزاعی با اشاره به سفرهای استانی خود گفت خیلی‌ها به من می‌گفتند آیا می‌توانید خروجی خوبی در شهرستان‌ها و استان‌ها داشته باشید و می‌توان برنامه‌ریزی جامعی در حوزه استان‌ها داشت که در این سفرها که تقریباً کل استان‌ها را سفر کردم استعدادهای بسیار خوبی دیدم که به دلیل بی‌توجهی بعضی وقت‌های ما مسؤولان یا نداشتن امکانات و بودجه ظهور و بروز پیدا نمی‌کنند. یکی از دلایلی که آنها به تهران مهاجرت می‌کنند و مجبور به مهاجرت هستند این است که امکانات را به صورت عادلانه در اختیار شهرستان‌ها قرار ندادیم.

وی در پایان تاکید کرد: امسال برای اولین بار می‌بینیم که در مرحله انتخاب ۱۶ فیلم از شهرستان‌ها حضور داشتند و امیدوارم این تلاش در شهرستان‌ها باعث شود آن آرزویی که من در شهرهای دیگر دارم که سینما در آنجا تعریف جداگانه‌ای داشته باشد و استان‌ها فیلم تولید کنند و در همان استان خودشان اکران اول را داشته باشند و تولید سینما فقط در تهران نباشد، محقق شود.