منتقد هنری و نویسنده در ArtsHub معتقد است: «مرد عنکبوتی ۲» به کنایه‌های وارده به هنر معاصر اشاره می‌کند که همگی تا حدودی منطقی هستند. به گزارش ستاره هنر– خبرنگار فرهنگی ایرنا، سلینا لی دانش‌آموخته تاریخ هنر و فلسفه از دانشگاه ملبورن می‌گوید: مرد عنکبوتی: در میان دنیای عنکبوتی «Spider-Man: Across the Spider-Verse»، را در […]

منتقد هنری و نویسنده در ArtsHub معتقد است: «مرد عنکبوتی ۲» به کنایه‌های وارده به هنر معاصر اشاره می‌کند که همگی تا حدودی منطقی هستند.

به گزارش ستاره هنر– خبرنگار فرهنگی ایرنا، سلینا لی دانش‌آموخته تاریخ هنر و فلسفه از دانشگاه ملبورن می‌گوید: مرد عنکبوتی: در میان دنیای عنکبوتی «Spider-Man: Across the Spider-Verse»، را در سینماها تشویق می‌کنند اما جدای از پویانمایی خیره‌کننده‌اش، آنچه من را شگفت‌زده کرد، تعداد ارجاعات آن به هنر معاصر است که در نخستین صحنه مبارزه این پویانمایی تجمیع شده‌اند.

این منتقد که پیشتر در مراکز هنری جهانی در پکن، هنگ کنگ و نیویورک در بخش هنر تجاری و نقد هنری فعالیت کرده، گفت: در حالی که گوئن استیسی زن عنکبوتی از Earth-۶۵ و Vinci-era کرکس در موزه گوگنهایم نیویورک به مبارزه می‌پردازند، دیالوگ این دو به طرز ماهرانه‌ای حول محور چگونگی تکامل هنر یا به عقب رکاب زدن آن پیش می‌رود.

لی می‌گوید: در صورتی که بشود تعداد آثار هنری معاصر که در آن صحنه از بین رفت را حساب کرد، ارزش پولی آنها به صدها میلیون دلار می‌رسد.

چگونه یک کرکس مقوایی به داخل موزه راه یافت؟

در پویانمایی مرد عنکبوتی ۲، هنگامی که یکی از اعضای اداره پلیس در خارج از موزه گوگنهایم وارد صحنه می‌شود در پاسخ به فردی که پرسید کسی که این طور لباسی پوشیده بود چطور توانست وارد موزه شود؟ گفت «چون هنر است.»

لی در بخشی از تحلیل نقادانه خود درباره مرد عنکبوتی ۲ می‌نویسد: من به لباس Met Gala ۲۰۱۹ بیلی پورتر فکر می‌کنم که بال‌های سه متری و یک سر طلای ۲۴ عیار دارد. با پهنای بال‌هایی مانند چیزی که کرکس دارد به گفته برخی منابع تا ۹ متر، نگهبانان احتمالاً از او می‌خواهند که آن را جمع کرده و در رختکن بگذارد.

کرکس با دیدن اثر توله سگ‌ها (۱۹۸۸)، مجسمه‌ای از جف کونز هنرمند آمریکایی که یکی از موفق‌ترین هنرمندان تجاری در تاریخ معاصر به شمار می‌رود، فریاد می‌زند.

در سال ۱۹۸۸ در آغاز درخشش کونز، String of Puppies مجسمه هایی که ماهیت طنز دارند به عنوان بخشی از مجموعه Banality او عرضه شد؛ کونز زن و مردی را به تصویر کشیده که لبخند به لب دارند و هشت توله سگ آبی را در آغوش خود گرفته‌اند. این اثر اگر چه به خودی خود نسبتا پیش پا افتاده است، اما دلیل خوبی وجود دارد که به عنوان نخستین برخورد ناراحت کننده کرکس با هنر معاصر محسوب می‌شود.

کرکس در مورد اعتبار هنری کونز قانع نشده است؛ او با دیدن سگ بادکنکی اثر دیگری از کونز فریاد می‌زند: شما به این هنر می گویید؟

در مرد عنکبوتی ۲، با اثر خرچنگ کونز که کریستیز آن را به قیمت ۳.۷۸ میلیون دلار (۲۸۸۷۸۷۷ دلار پوند) در ماه می ۲۰۲۲ فروخت و دیگر جانوران دریایی بادکنکی، توسط کرکس به طرز بی‌رحمانه ای رفتار می‌شود و زن عنکبوتی گوئن در میان گنجینه‌های ارزشمند دیگر به‌ویژه گنجینه‌ای شبیه به زهره کونز (۲۰۱۶-۲۰۲۰)، که اتفاقاً در گالری ملی ویکتوریا نگهداری شده و در گالری سطح زمین به نمایش گذاشته شده است.

جفری “جِف” کونز – Jeffrey “Jeff” Koons نقاش و مجسمه‌ساز معاصر آمریکایی و از پیش‌گامان هنرهای تجسمی آمریکا محسوب می‌شود. دوستداران‌اش آثار او را از موفق‌ترین نمونه‌های «هنر اروتیک و پست مدرن» و منتقدین‌اش آثار او را «مبتذل و بازارپسند» می‌پندارند. بدون شک، سبک هنری جف کونز در میان اهالی هنر سخت «جدل‌انگیز» است.

جف کونز از اشیاء پیش‌پاافتاده مثل بادکنک‌هایی که به شکل حیوانات درآمده‌اند، برای خلق هنری الهام می‌گیرد. به عقیده منتقدان، آثار او مفهوم زیبایی در هنر را به چالش می‌کشند.

مصرف‌گرایی و پوپولیسم در آثار کونز کاملا مشهود است و بر آن پافشاری می‌کند، مفاهیمی که هنرمندان دیگر معمولا به آن نگاهی انتقادی دارند. او از کلیشه‌های ساخته شده برای هنرمندان پیروی نمی‌کند. کونز وجود هرگونه معنا و انتقاد پنهانی در آثارش را رد می‌کند. این هنرمند کار خود را از یک استودیوی زیر شیروانی آغاز کرد و اکنون صدها نفر به عنوان دستیار او در این استودیو مشغول به‌کارند.

جِف کونز یکی از گران‌قیمت‌ترین هنرمندان در قید حیات است. آثار او از لحاظ ارزش دارای چندین رکورد قیمت است و برخی آثار کونز در حراجی‌ها به قیمت بیش از ۹۰ میلیون دلار هم به فروش رسیده است.