رییس سازمان سینمایی اعلام کرد:نخستین جشنواره بین المللی خزر با میزبانی ایران در نیمه دوم سال آینده در شمال کشور برگزار خواهد شد. به گزارش ستاره هنر، شورای سیاست‌گذاری نخستین جشنواره فیلم خزر صبح سه‌شنبه ۲۴ بهمن ماه با حضور محمد خزاعی رییس سازمان سینمایی ایران و مدیران سینمایی روسیه و ترکمنستان تشکیل شد.‌ سپس […]

رییس سازمان سینمایی اعلام کرد:نخستین جشنواره بین المللی خزر با میزبانی ایران در نیمه دوم سال آینده در شمال کشور برگزار خواهد شد.

به گزارش ستاره هنر، شورای سیاست‌گذاری نخستین جشنواره فیلم خزر صبح سه‌شنبه ۲۴ بهمن ماه با حضور محمد خزاعی رییس سازمان سینمایی ایران و مدیران سینمایی روسیه و ترکمنستان تشکیل شد.‌
سپس این سه مدیر در نشستی خبری حاضر شدند و درباره جزییات این جشنواره بین‌المللی توضیحاتی را به خبرنگاران ارائه کردند.
در ابتدای این نشست یزدان عشیری -مدیر روابط عمومی سازمان سینمایی- به سفرهای انجام شده برای راه‌اندازی این جشنواره و ظرفیت‌های کشورهای منطقه خزر اشاره شد.
محمد خزاعی در ادامه به نقشه راه خود در حوزه سینمای بین‌الملل و طراحی‌های صورت گرفته، اشاره کرد و گفت: در سفر به روسیه پیشنهادی مطرح شد و به توافقاتی برای هفته فیلم، تولیدات مشترک و زیرساخت رسیدیم و در آنجا مصوب شد که جشنواره‌ای در حوزه خزر برگزار شود. همچنین قرار شد ایران جلسه شورای سیاست‌گذاری را برپا کند که در این جلسه مقرر شد سال آینده، ایران نخستین میزبان باشد.

او افزود: در سال ۱۴۰۴ روسیه میزبان است و سال بعد ترکمنستان و در نیمه دوم در مناطق شمالی ایران و احتمالا در مازندران خواهد بود
همچنین مصوب شد آیین نامه اتحادیه کشورهای اوراسیا تهیه شود و درباره دبیرکلی و آیین‌نامه آن نیز بحث شود.‌ همچنین قرار است یک جشنواره بین‌المللی در مدل اسکار برگزار کنیم و به نظر ما رسید که پس از ایجاد اتحادیه در این مورد بحث شود که این مسئه هم امروز تصویب شد.

خزاعی همچنین گفت: در این جلسه همکاری‌های مشترکی در زمینه موزه‌ سینما و فیلمخانه مصوب شد بخصوص آنکه ما متوجه شدیم در روسیه یک آرشیو غنی از فیلمهای ایرانی وجود دارد که قرار شد برای تبادل فیلم‌ها ‌بحث کنیم.

نماینده سینمای روسیه‌ در این نشست به اهمیت جشنواره فیلم فجر در منطقه و دنیا اشاره کرد و از همکاری‌های مشترک میان فیلمخانه ایران و روسیه گفت.

او افزود: در روسیه فیلمهای ایرانی را دوست دارند و در چارچوب ملاقات‌هایی که ما داشتیم درباره نمایش فیلم‌های ایرانی و روسی در دو کشور بحث شد. همچنین با توجه به اشتراکاتی زیاد و حتی مشکلات مشترک، امیدوار هستیم به تولیدات مشترک نیز برسیم. وی از طرف وزارت فرهنگ روسیه ابراز امیدواری کرد که این برنامه‌ها سریع‌تر انجام شود.

نماینده سینمای ترکمنستان هم با اشاره به اینکه موضوع جشنواره خزر نخستین بار در نشستی در عشق آباد از سوی رییس جمهور روسیه مطرح و بعد با استقبال پنج کشور منطقه خزر مواجه شد، گفت: امروز یک‌ روز تاریخی رقم خورده و راند اول این جشنواره شروع می‌شود و امیدوارم در دنیا هم به شهرت برسد.

خزاعی در پاسخ به نوع فیلمهایی که برای جشنواره پذیرفته میشود گفت: فعلا فیلم‌های دو سالانه را برای دوره اول جشنواره برگزار می‌کنیم ولی هدف ما صرفا برگزاری جشنواره نیست بلکه بیشتر به دنبال همکاری و مشارکت با کشورهای منطقه هستیم.

به گفته وی ساخت فیلم درباره جامی و بوعلی سینا در این مدت مطرح شده و از سوی چین، ترکیه، هند و یونان هم درخواست‌هایی برای تولید مشترک مطرح شده است بخصوص آنکه این اقدام در حوزه اقتصادی می‌تواند کمک زیادی کند.

خزاعی همچنین افزود: برخی جشنواره‌ها از سال قبل بخاطر اتفاق‌هایی که پیش آمد، فضای تحریمی را ایجاد کردند ولی با تولیدات مشترک ورود به بازارهای جهانی به وجود می‌آید.

او در ادامه به سوالی درباره ادامه جشنواره فیلم خزر در صورت تغییر دولت‌ها گفت: این جشنواره فقط مربوط به ایران نیست که با تغییر دولت جابجا شود و برنامه سه سال آینده آن مشخص شده است. درباره زمان هم, ما پاییز را پیشنهاد دادیم که هوای شمال شرجی و گرم نباشد و قرار شد آنها تا ۲۰ روز آینده نتیجه بررسی خود را به ما خبر بدهند.

خزاعی در ادامه به مصوبه اکران فیلم‌های خارجی در سینماها اشاره کرد و گفت: با وجود استقبال اولیه، بعدا برای خرید حق رایت فیلم‌ها اقدامی نشد.

به گفته وی بخش‌های مصوب شده جشنواره فیلم خزر با فیلم‌های داستانی، کوتاه،‌ مستند و پویانمایی خواهد بود.

نماینده روسیه تولید مشترک و حل مشکلات در دو کشور را از دستاوردهای این جشنواره معرفی و تاکید کرد که هدف اصلی جشنواره همین است که میتوان با اتمسفر سینما روابط خوبی را ایجاد کرد.

وی همچنین بیان کرد: به لطف تحریم‌هایی که علیه روسیه انجام شد، ما توانستیم سینمای ملی روسیه را احیا کنیم و توجه به سینمای کشورهای اطراف و شرق بیشتر شد و الان فیلم‌های آمریکایی انگشت شمار هستند.

خزاعی در ادامه یادآور شد که جشنواره خزر با مشارکت مالی کشورها برگزار می‌شود.

او در پاسخ ایسنا درباره ثبت جشنواره خزر در فیاپف و اینکه جایگاه این رویداد در مقایسه با تلاش عربستان برای جشنواره سازی چیست چرا که به نظر می‌رسد بیشتر منطقه‌ای باشد تا بین‌المللی گفت: جشنواره در فیاپف هنوز ثبت نشده چون امروز مصوب شده است. این مدل جشنواره از جنس خزر برای من هم جدید است و در بحث رقابت و جایگاه در حد جشنواره اصلی ما فجر است. کشورهایی که از سینما برای تمدن سازی و جذب توریست استفاده می‌کنند، نمی‌توانند سینما خلق کنند چون نیروی انسانی ندارند. الآن عربستانی‌ها برای یک بازیگر ۷۰۰ تا ۸۰۰ دلار خرج کردند و اصلا نباید چنین توقعی از سینمای ایران داشت چون سرمایه سینمای ایران، نیروی انسانی آن است.

  • منبع خبر : ایسنا